12 mars 2012

Livsstil: Rökning





Hur tänker rökare?



|| Jennifer, 22

Varför började du röka?

Mina föräldrar har rökt så länge jag kan minnas. Jag minns att jag tyckte att det verkade häftigt och det är nog var anledningen till att jag började.



Om du fick välja, skulle du då fortfarande röka?

Nja, det är ju avslappnande så det skulle jag nog. Men kanske inte så mycket som jag gör nu.



Har du försökt sluta någon gång?

Jag har ju tänkt att jag ska sluta. Sen att det inte har blivit av är ju en annan sak.



Vad tycker du om att tobakskatten har höjts?

Ja, självklart så är det ju inte det roligaste som finns. Men det kanske får en att röka mindre och tänka på hur mycket man egentligen röker, och många kanske slutar eftersom det blir så dyrt.



Vad tycker du om att minderåriga röker?

Det tycker jag beror helt på individen. Man får själv välja om man vill röka eller inte. Det går ju inte att hindra någons fria vilja, eller hur? Så låt folk få göra som dem vill.



|| Nicolai, 32

Varför började du röka?

Jag började röka för att när jag var yngre, så var det tufft att röka. Det var nog mer grupptryck och press då. Om man rökte så var man ju cool.



Om du fick välja, skulle du då fortfarande röka?

Nej. Inte nu när tobakskatten har höjts så mycket.



Har du försökt sluta någon gång?

Jo, håller på just nu att trampa ner. Från ett halvt paket om dagen till bara 3 stycken. Men målet är att bli helt rökfri.



Vad tycker du om att tobakskatten har höjts?

Det är lite blandade tankar. Dels så är det ju bra för att ciggen kostar mer och mer människor inser att det inte är värt att röka, men sen så är det ju svårt att röka.



Vad tycker du om att mindre åriga röker?

Tycker att det är synd att de som är mindre röker. Men det är ju deras val om de vill röka eller inte.


Av: Lina, Olivia, Sara, ES1D